Användarvillkor

Här hittar du information om de villkor som gäller för vår nätbutik.

Registrering

För att handla hos Alfa Sko AS nätbutik måste du registrera dig som kund med en giltig e-postadress. Detta görs när du gör ditt första köp. Vidare finns det en lagstadgad åldersgräns på 18 år för kort- och kreditinköp. Vi ber om att du registrerar ditt mobilnummer så att du får spårningsinformation på SMS när paketet är på väg.

Ditt förtroende är viktigt för oss och vi behåller alla kunddata i enlighet med svensk lag. Din information kommer inte att delas eller säljas till en tredje part. Om du önskar insyn i vilka kontaktuppgifter vi har på våra kunder, du önskar att ändra eller radera information vi har sparat om dig kontakta oss på webshop@alfaoutdoor.se.

Parterna

Säljaren är Alfa Sko AS, Jarenstranda 12, 2750 Gran, info@alfa.no, +47 61336900, Org.no. NO 951 001 880 MVA och kallas nedan säljaren.

Köparen är den konsument som gör beställningen och kallas nedan köparen.

Byte av adress

Du som kund är ansvarig för att ange rätt adress och postnummer när du handlar i vår webbutik. Vi levererar automatiskt till den registrerade adressen.

Pris

Alla priser inkluderar moms. Alla kostnader relaterade till köpet, både varor och eventuell frakt kommer att visas i köpsprocessen innan du bekräftar köpet och utför den faktiska betalningen.

Vi förbehåller oss rätten för att varor kan vara slut på lager, prisändringar, felaktig prisinformation och andra möjliga fel i informationen i våra annonser och på www.alfaoutdoor.se. Om det visar sig att ett föremål som du beställt hos oss har fel pris eller beskrivning, kontakta oss på e-post webshop@alfaoutdoor.se.

Betalning

Din säkerhet är mycket viktig för oss och vi har valt våra partners noggrant. På detta sätt tar vi hand om din säkerhet under hela köpet, så du behöver inte oroa dig för säkerheten när du beställer varor i vår nätbutik. Vi använder följande betalningslösninger: Stripe för säker betalning med VISA og Mastercart och Klarna för fakturabetalning.

Vid betalning med Visa eller MasterCard reserveras det belopp du handlar för på ditt konto. Vi debiterar inte ditt konto / kort innan produkten skickas till dig. Bokningen raderas automatiskt om ordern är annullerad eller av andra skäl inte levereras. Detta tar mellan 3-7 arbetsdagar.

Vid betalar med en faktura utfärdas fakturan till köparen när varan skickas. Betalningsfristen anges på fakturan och är minst 14 dagar från mottagandet.

Köpare under 18 år kan inte betala med en efterföljande faktura.

Frakt

Alla våra varor över 500 kronor levereras gratis med DHL.

Leverans sker när köparen, eller hans representant, har tagit över saken. Risken för varorna övergår till köparen när han eller hans representant har fått varorna levererade.

Leveranstid visas i orderlösningen om detta kan beräknas för din adress. Om leveranstiden inte anges i orderlösningen måste säljaren leverera varan till köparen utan onödig dröjsmål och senast 30 dagar efter beställningen från kunden. Föremålet måste levereras till köparen om inte annat överenskommits mellan parterna.

Läs mer om frakt.

30 dagars ångerrätt

Alla returer till ALFA måste registreras innan de skickas tillbaka till ALFA.

ALFA RETURN CENTER

Bifogat till våra paket är en förbetald returetikett och du har en 30-dagars ovillkorlig ångerrätt. Enligt lagen om ångerrätt kan konsumenten säga upp avtalet utan att ge någon anledning inom 14 dagar efter det att varorna har mottagits, och den information som krävs på grundval av lagen om ångerrätt, kapitel 3, har mottagits i det föreskrivna sättet. Alfa sträcker sig längre än vad lagen kräver och ger dig en 30-dagars ångerrätt!

Under alla omständigheter löper tidsfristen ut senast tre månader efter det att varan har mottagits, eller ett år om information om ångerrätten inte har lämnats.

Kunden måste täcka utgifterna på NOK 150 när han returnerar paket utan hämtning. Detta dras av vid återbetalning till kunden

Om returnerade produkter visar tecken på användning utöver nödvändig testning kommer en bedömning av nedskrivningen att göras i enlighet med lagen om ångerrätt. Om du väljer att ta bort etiketterna och / eller använda skorna utomhus, görs en individuell nedskrivningsbedömning där faktorer som rengöring och rengöring av skorna (400-600 NOK) och skada avgör eventuellt avdrag för det återbetalade beloppet.

Brist på varan - köparens rättigheter och tidsfrist för klagomål

Vi ser värdet av nöjda kunder och vill ge det vi kan så att du alltid är uppdaterad om orderstatus och eventuella förseningar. Vi åtar oss att svara på alla frågor du har. Alla förfrågningar om vår webbutik och produkter som köps i denna skickas via e-post till webshop@alfaoutdor.se

Om det finns en defekt i artikeln måste köparen inom rimlig tid efter det att den upptäcktes eller borde ha upptäckts meddela säljaren att han eller hon kommer att åberopa felet. Köparen har alltid klagat i tid om det händer inom två månader. från defekten upptäcktes eller borde ha upptäckts. Klagomål kan göras senast två år efter att köparen tog över varan. Om produkten eller delar av den är avsedda att vara betydligt längre än två år är klagomålsfristen fem år.

Om varan har en defekt och detta inte beror på köparen eller omständigheter på köparens sida, kan köparen, i enlighet med reglerna i konsumentköpslagen, kapitel 6, hålla inne köpeskillingen, välja mellan korrigering och återbetalning leverans, prissänkning av efterfrågan, avtalets uppsägning och / eller säljaren.

Registrera ditt klagomål här

Korrigering eller återleverans

Köparen kan välja mellan att göra anspråk på felet eller korrigera leveransen av liknande föremål. Säljaren kan ändå motsätta sig köparens anspråk om genomförandet av anspråket är omöjligt eller säljaren orsakar orimliga kostnader. Korrigering eller återleverans måste göras inom rimlig tid. Säljaren har i princip inte rätt att göra mer än två korrigerande försök för samma fel.

Prisreduktion

Köparen kan kräva en lämplig prisreduktion om varan inte korrigeras eller returneras. Detta innebär att förhållandet mellan reducerat och avtalat pris motsvarar förhållandet mellan artikelns värde i defekt och avtalsmässigt skick. Om det finns särskilda skäl till det, kan prisreduktionen istället ställas till defektens betydelse för köparen.

Häva köpet

Om varan inte har reparerats eller returnerats kan köparen också annullera köpet när felet inte är obetydligt.

Säljarens rättigheter i händelse av köparens standard

Du som kund är skyldig att följa de villkor som ges när du köper från Alfa Sko AS. Observera att du som kund måste täcka kostnaderna för att returnera icke-samlade paket.

Om köparen inte betalar eller fullgör de andra skyldigheterna enligt avtalet eller lagen, och detta inte beror på säljaren eller omständigheterna från säljarens sida, kan säljaren enligt reglerna i konsumentköpslagen kapitel 9 hålla inne artikeln, kräva fullgörande av avtalet, kräva uppsägning av avtalet och kräva ersättning från köparen. Säljaren kommer också att kunna kräva ränta vid sen betalning, avgiftsavgift och en skälig avgift för icke insamlade varor, beroende på omständigheterna.

Uppfyllelse

Säljaren kan behålla köpet och kräva att köparen betalar köpeskillingen. Om varan inte levereras förlorar säljaren sin rätt om han väntar orimligt länge på att fördröja fordran.

Häva köpet

Säljaren kan säga upp avtalet om det finns en väsentlig försummelse eller annan väsentlig försummelse från köparens sida. Säljaren kan fortfarande inte ta ut om hela köpeskillingen har betalats. Om säljaren sätter en rimlig ytterligare tidsfrist för fullgörande och köparen inte betalar inom denna tidsfrist kan säljaren annullera köpet.

Ränta på sen betalning/inkassoavgift

Om köparen inte betalar köpeskillingen i enlighet med avtalet kan säljaren kräva ränta på köpeskillingen enligt lagen om senränta. I händelse av utebliven betalning kan fordran, efter förhandsmeddelande, skickas till köparen och sedan hållas ansvarig för avgifter enligt inkassolagen.

Avgift för icke insamlade icke-förbetalda varor

Om köparen inte samlar in obetalda varor kan säljaren ta ut köparen en avgift. Avgiften ska högst täcka säljarens faktiska utlägg för att leverera varorna till köparen. En sådan avgift kan inte tas ut av köpare under 18 år.

Garanti

Garanti från säljaren eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de som köparen redan har enligt obligatorisk lagstiftning. En garanti innebär således inga begränsningar för köparens rätt att klaga och anspråk i händelse av försening eller brister enligt punkterna 9 och 10.

Personlig information

Den person som ansvarar för behandlingen av insamlade personuppgifter är säljaren. Om inte köparen samtycker till något annat får säljaren, i enlighet med personuppgiftslagen, endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att säljaren ska kunna fullgöra skyldigheterna enligt avtalet. Köparens personliga information kommer endast att lämnas ut till andra om det är nödvändigt för säljaren att genomföra avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall.

Konfliktlösning

Klagomål riktas till säljaren inom rimlig tid, jfr punkt 9 och 10. Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i minnet. Om detta inte lyckas kan köparen kontakta konsumentrådet för medling. Konsumentrådet finns tillgängligt på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

Europeiska kommissionens klagomålsportal kan också användas om du vill lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant om du är en konsument som är bosatt i ett annat EU-land. Klagomålet lämnas in här: http://ec.europa.eu/odr.